Overhead
Vanaf 2017 worden de overheadkosten apart in de begroting verwerkt. Het gaat hier om kosten die te maken hebben met de ondersteuning van de organisatie.
Toen in 2015 onze gemeente van start ging, was er op het personeel een besparing gerealiseerd van 5% ofwel ca. € 630.000. Actuele ontwikkelingen leiden nu tot een behoefte aan meer personeel. Bij deze ontwikkelingen valt bijvoorbeeld te denken aan het sociaal domein, digitalisering en aangepaste wet- en regelgeving.
Vooralsnog hebben wij de uitbreidingen van de formatie geraamd op overhead. Zodra definitief besloten is tot deze uitbreidingen, worden de kosten geraamd op de programma's.
Doelen & resultaten
Op dit programma benoemen we geen doelen en resultaten.
Beleidsmatige ontwikkelingen
1. | Stelpost loonontwikkeling | |
De raming van de salariskosten verhogen we volgens de cijfers in het CEP (Centraal Economisch Plan) 2017, zoals deze in maart 2017 gepubliceerd zijn. Het gaat dan om de "Beloning werknemers, overheidssector". Hierop baseert het rijk doorgaans ook de cijfers in de meicirculaire. | ||
2. |
| |
De uitvoering van de Baseline Informatiebeveiliging voor Nederlandse Gemeenten (BIG), de wet Meldplicht Datalekken en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) brengen extra werkzaamheden met zich mee. Het gaat om structurele taken op het gebied van informatiebeveiliging en privacywetgeving. Het college en de gemeenteraad zijn hierover in het voorjaar van 2016 reeds geïnformeerd. In 2016 en 2017 is in onze organisatie ‘kwartier gemaakt’: het beleid is opgesteld en ten dele uitgevoerd. Nieuwe taken die voortvloeien uit de BIG en AVG zijn in beeld gebracht. Het gaat om structurele taken op het gebied van informatiebeveiliging en privacywetgeving. In de kwartiermakersfase is het volgende beeld ontstaan over hoeveel formatie-uitbreiding nodig is:
| ||
3. | Formatie Medewerker archief (sociaal domein) | |
Er wordt in toenemende mate digitaal gewerkt in onze organisatie. Werkprocessen veranderen daardoor. Dit jaar is een grote stap gezet in het digitaal werken bij afdeling Sociale Zaken. Als gevolg van deze ontwikkeling, maar ook gezien de extra taken van deze afdeling is structurele formatie nodig bij het team DIV. Het gaat om 1 fte voor een medewerker DIV voor het Sociaal Domein. | ||
4. | Formatie Adviseur bestuurscommunicatie | |
De communicatiefunctie van de gemeente is aan het veranderen. Duidelijk is dat versterking nodig is op het gebied van bestuurscommunicatie. Er is behoefte aan een adviseur die het bestuur pro-actief adviseert over bestuurlijke aangelegenheden, representatie en verantwoordelijk is voor persvoorlichting. In 2017 is de functie op tijdelijke basis ingevuld. Het voorstel is nu de formatie structureel uit te breiden met 1 fte voor de functie adviseur Bestuurscommunicatie. | ||
5. | Tijdelijke uitbreiding formatie Grondzaken | |
Gemeentelijk grondgebruik moet formeel zijn geregeld. | ||
6. | Formatie Beleidsmedewerker RO | |
Sinds (en vanwege) de herindeling neemt Berg en Dal een andere positie in in de regio. Op steeds meer beleidsterreinen worden de kaarten regionaal geschud. Teneinde regionale vergaderingen en besluitvormende trajecten te kunnen voorbereiden, hieromtrent te adviseren en besluitvorming uit te voeren wordt al geruime tijd beslag gelegd op ambtelijke capaciteit, die is gevonden in een beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening (RO). Dit is dus ten koste gegaan van de formatie RO. Nu de economie aantrekt is de behoefte aan de normale (in het functieboek voorziene) RO-capaciteit al weer geruime tijd voelbaar. We lopen weer tegen achterstanden aan. Dit vraagt om een uitbreiding van de formatie Beleidsmedewerker RO met 0,89 fte. | ||
7. | Formatie Beleidsmedewerker Wmo | |
Bij de organisatie-inrichting voor de nieuwe gemeente Berg en Dal is uitgegaan van de bestaande fte’s voor beleidsmedewerkers in de 3 gemeenten minus een efficiencyvoordeel. | ||
8. | Formatie Junior medewerker verkeer | |
In voormalig Groesbeek hadden we de beschikking over één verkeerskundige. Via de dienstverleningsovereenkomst met de gemeente Millingen werd zijn beheergebied vergroot. De gemeente Ubbergen had de beschikking over 0,78 fte. We hebben geprobeerd om het werk voor de nieuwe gemeente met één medewerker verkeer uit te voeren. Dit blijkt niet te lukken.
Veel burgers moeten te lang wachten op antwoord. Bestuurlijk is al opgemerkt dat te vaak excuses gemaakt moeten worden voor de late beantwoording van verzoeken. De uitvoering van de maatregelen uit het mobiliteitsplan zullen ook weer extra aandacht vragen. Eén fte extra capaciteit is noodzakelijk. | ||
9. | Formatie Junior medewerker beheer | |
| ||
10. | Stelpost overhead | |
Nieuw in deze kadernota is de stelpost overhead. Deze stelpost is een gevolg van de uitbreiding van formatie in deze Kadernota. Meer formatie leidt namelijk tot meer overheadkosten, zoals huisvesting, begeleiding, telefonie, ICT, enz. Vooralsnog hebben we hiervoor een raming opgenomen van € 100.000. In de Programmabegroting 2018 zullen wij deze raming nader onderbouwen. | ||
11. | Sociaal intranet | |
Voor de interne communicatie onderzoeken wij de mogelijkheden van sociaal intranet. Dit zou dan in de plaats komen van het huidige intranet. De jaarlijkse meerkosten hebben wij geraamd op € 15.000. | ||
12. | Realisatie taakstelling kosten bedrijfsvoering | |
In de begroting 2017 stond nog een taakstelling voor de organisatie van € 92.500. Deze taakstelling maakte onderdeel uit van het dekkingsplan bij de Kadernota 2017. In de ramingen voor 2018 en verder hebben wij door actualisatie van de ramingen deze taakstelling volledig gerealiseerd. | ||
13. | Kapitaallasten bijstelling MIP | |
Het MeerjarenInvesteringsPlan (MIP) is geactualiseerd. Dit leidt op dit programma tot een extra kapitaallast in 2021 van € 13.000 (zie bijlage). |
Wat gaat het kosten?
Tabel: Financiële vertaling (beleidsmatige) ontwikkelingen | Bedragen x € 1.000 | ||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Investering | |
Doelen en resultaten | |||||
Totaal doelen en resultaten | - | - | - | - | - |
Beleidsmatige ontwikkelingen | |||||
Autonoom: | |||||
Stelpost loonontwikkeling | -330 | -330 | -330 | -330 | |
Formatie Privacy en informatievoorziening | -139 | -139 | -139 | -139 | |
Totaal autonoom | -469 | -469 | -469 | -469 | - |
Dienstverlening: | |||||
Formatie Medewerker archief (soc.domein) | -51 | -51 | -51 | -51 | |
Formatie Adviseur bestuurscommunicatie | -84 | -84 | -84 | -84 | |
Formatie Junior medewerker verkeer | -58 | -58 | -58 | -58 | |
Formatie Junior medewerker beheer | -58 | -58 | -58 | -58 | |
Formatie Beleidsmedewerker RO | -65 | -65 | -65 | -65 | |
Stelpost overhead | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Formatie Beleidsmedewerker Wmo | -64 | -64 | -64 | -64 | |
Sociaal intranet | -15 | -15 | -15 | -15 | |
Totaal dienstverlening | -495 | -495 | -495 | -495 | - |
Overig: | |||||
Tijdelijke uitbreiding formatie Grondzaken | -66 | -66 | -66 | - | |
Realisatie taakstelling kosten bedrijfsvoering | - | - | - | - | |
Kapitaallasten bijstelling MIP | - | - | - | -13 | |
Totaal overig | -66 | -66 | -66 | -13 | - |
Totaal beleidsmatige ontwikkelingen | -1.030 | -1.030 | -1.030 | -977 | - |
Totaal programma Overhead | -1.030 | -1.030 | -1.030 | -977 | - |